vrijdag 18 mei 2018

Uluru

26 tot en met 30 april

WhitSundays en Cairns waren mooie hoogtepunten om de eastcoast mee af te sluiten. 
Wat heb ik al veel van Australië mogen zien. 
Melbourne,  Great Ocean Road, Tasmania, 
De hele eastcoast tussen Sidney en Cairns, met al zijn prachtige stranden. 
Veel gezien! 
Maar ik had nog niet het gevoel het echte Australië te hebben gezien. 
Het beeld dat ik had van Australië:
Naast de stranden, 
dacht ik dan vooral ook aan de desert,  kilometers met niks,  
rood zand, 
met hier en daar een kangaroe.  
Ik kon dan ook niet Australië verlaten zonder daar ook iets van te zien. 
Ik wil iets van die enorme stukken niks zien. 
En dus boekte ik een tripje naar het midden van Australië. 
Uluru.
Ik vloog van Cairns naar Alice Springs, 
Een stadje in de desert. 
Alleen de vlucht vond ik al indrukwekkend! 
Ik zag het landschap veranderen van 
prachtige blauwe oceaan,  
naar rainforest,  
naar steeds kaler begroeid land,  
tot rode lege vlaktes.  
Na een dagje in Alice Springs begon de volgende ochtend /nacht om 4.45 uur...
Een drie daagse uluru tour. 
En daarmee kwam meteen mijn wens in vervulling.  
Een busritje van 6 uur door kilometers niks!
Met als eerste /hoofd bestemming 
Uluru 
Grote rode steen
Midden in the desert. 
Een plek met veel aboriginal geschiedenis. 
Een heilige plek, 
Een belangrijke plek voor de aboriginals. 
Onze tourgide vertelde hier helaas niet zo heel veel over. 
Maar evengoed een hele indrukwekkend plek!
Een grote rots in de desert.  
Ja 
Groter als ik had verwacht.
Indrukwekkende! 
En de kleuren! 
Prachtig! 
We maakte een aantal wandeling rondom uluru. 
En stopte bij een aantal uitzichtpuntten. 
Waaronder eentje waar we de sunset boven uluru konden bekijken. 
We kampeerde op een campground vlak bij uluru. 
We sliepen echter niet in tentjes. 
We sliepen in een swag.
Een swag is een soort tent,  matras en slaapzak in één.
Je rolt je swag uit,  
En slaapt in je swag 
Onder de sterren. 
En daar zijn er veel van! 
Over de volgende ochtend schreef ik het volgende :

Dit moment vanochtend was zo bijzonder!
Wakker worden van muziek die zachtjes aan gaat. 
Xavier Rudd, spirit bird. 
Een prachtig nummer.
Langzaam besef ik waar ik ben. 
Oja in de desert in een swag onder de sterren. Wauw. 
Heel veel sterren.
Ik geniet van de sterren en van het prachtige nummer. 
Enigzins geëmotioneerd, 
dit is bijzonder! 
Terwijl de laatste noten van het nummer klinken zie ik een vallende ster. 
Wauw. 
Een vallende de ster.. 
Uhh. Dan mag ik een wens doen?! 
Wat zou ik moet wensen.. 
Dit is al perfect!
...

We werden om 5 uur wakker gemaakt. 
Om na een ontbijtje naar de sunrise te kijken. 
Met een dagtemperatuur van 30 graden
en 9 graden in de nacht..
Brrr..
Was het best fris 
Maar heel mooi om de zon op te zien komen boven uluru! 
Onze volgende stop en andere belangrijke plek in de aboriginal geschiedenis. 
Kata tjuta. 
Even rood en groot 
Maar bestaande uit meerdere rotsen. 
Even goed erg indrukwekkend! 
We eindigde dag na een ritje van 3 uur op het volgende kamp.  
Onderweg verzamelde we brandhout. 
We maakte een kampvuur. 
We kookte op het vuur. 
Op het menu een pasta bolognaise van kangaroe vlees. 
We sliepen opnieuw in de swag, 
Bij het vuur
Onder de sterren. 
Die tweede nacht was helaas iets minder comfortabel. 
Het was koud doordat het flink waaide. 
En aangezien we in de verkeerde windrichting lagen werd ik wakker met een laagje as en zand op m'n gezicht. 
We werden dit keer om half 5 wakker gemaakt. 
Zodat we nog voor sunrise kings Canyon konden beklimmen. 
We maakte hier een hike van 3 uur. 
Het uitzicht prachtig! 
Helaas was het alweer de laatste attractie van de tour. 
En volgde er een 4 uur lange busrit terug naar Alice Springs. 
Gelukkig was ik ondertussen goed bevriend geraakt met Duitse Anna. 
En hadden we heel veel lol in de bus. 
Onderandere met onze missie om de soms best wel chagrijnige buschauffeur te laten lachen. 
Wij vonden het jammer dat de tour er op zat!
Uluru was een hele bijzondere ervaring. 
De vlieg tickets en tour waren erg prijzig! 
Maar ik ben heel blij dat ik er geweest ben! 
Een ps. voor de lezers die ook van plan zijn uluru te bezoeken.. 
Dat wat ze je er niet bij vertellen.. 
VLIEGEN. 
Omg,  heel veel vliegen.  
En ze hebben het gemunt op je oren, mond,  neus en ogen.  
Bah bah. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk als je een reactie achter laat.
Als het goed is kan iedereen nu reageren.
lukt dit niet stuur me dan een mailtje
linseyvangaalen@gmail.com