zondag 19 april 2015

DIY: Wat groeit hier?

De afgelopen tijd was ik erg druk bezig met de buurtmoestuin.
Vorig jaar zijn ze in onze wijk gestart met het project Hool in the Bucket
Kleine moestuintjes verspreid over de wijk, lees er HIER meer over.
Na dit geslaagde project ben ik in de moestuingroep gestapt met als doel:
een moestuin in de wijk.

Die is er gekomen!
Ik heb in de buurtmoestuin een stukje grond 
Deze mag ik zelf begroeien en bijhouden.
Maar wat groeit er waar?
Natuurlijk zijn er heel veel leuke manieren om aan te geven wat er in je tuin groeit.

Ik zag een leuke techniek bij een vriendin en wilde dat graag uitproberen.
Ik maakte tuin-markeerders van verfroerstokjes.


Hoe ik dat deed?

Maak op de computer een ontwerp dat je op je stokjes wilt hebben.
Print dit ontwerp in spiegelbeeld uit.
(Met een gewone printer, geen lazer printer)
De stokjes smeer je in met Crea podge
Crea podge is een lijm/vernis product en is te vinden bij de Action.
Als de stokjes goed ingesmeerd zijn plak je hier de tekst op met de inkt naar benende.


Alle stokjes beplakt?
Nu moet je minimaal 8 uur wachten.
In deze tijd kan de inkt goed in de stokjes trekken.


Na minimaal 8 uur maar langer is beter, kun je door naar de volgende stap.
Was het papier met water en een zacht sponsje van het stokje af.
Je wast het papier er af, de inkt blijft in het hout zitten.
Bij te hard poetsen kun je alsnog de inkt er af krabben.
Dit kan afhankelijk van je project een leuk oud effect geven.


Persoonlijk had ik verwacht dat er meer inkt in de stokjes zou blijven.
Bij het project van mijn vriendin bleef er veel meer inkt in het hout achter.
Zij gebruikte ander hout.
Waarschijnlijk zijn verfroerstokjes niet het allerbeste materiaal voor deze techniek.
Op de foto zie je rechts de stokjes hoe ze zijn geworden.
Ik vond de tekst iets te licht geworden dus heb ik ze met merkstift bij gekleurd.


Nu nog een laagje vernis en klaar zijn je stokjes.
Ik had het fijn gevonden als de plaatjes iets duidelijker waren,
maar ik ben erg blij met het eindresultaat!


En dan snel de moestuin in!






Ik ga deze techniek vaker gebruiken!
Niet alleen voor meer stokjes in de moestuin.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk als je een reactie achter laat.
Als het goed is kan iedereen nu reageren.
lukt dit niet stuur me dan een mailtje
linseyvangaalen@gmail.com